Onder leiding van Jeen de Spa (De Spa Managementontwikkeling en Coaching) hebben een kleine 30 tiRCas leden op 18 februari jl. kennis gemaakt met een aantal theorieën voor creatief en effectief onderhandelen. Dit keer vond de activiteit plaats bij TIAS te Utrecht. 
 
Naast de theorie met onder andere het model van Mastenbroek en de Harvard methode werd geregeld een casus in tweetallen bij de horens gevat. Op deze manier werd de drie uur amusant maar ook uiterst doeltreffend ingevuld met als doel om de grondbeginselen van het onderhandelen te leren kennen.
 
Een van de belangrijkste zaken is om te denken in elkaars belangen in plaats van het verdedigen van je standpunt. Ook is een degelijke inhoudelijke voorbereiding cruciaal om je doel te bereiken. Een voorbeeld hiervan is het bepalen van je “BOZO” (je beste optie zonder overeenkomst). Aan het einde van de sessie werd voor iedereen duidelijk welk type onderhandelaar men is via het invullen van een vragenlijst (de Thomas Kilmann test).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *